Filosoferen over niets..

Groep vier zit al klaar in de kring om te gaan filosoferen. In het midden van de kring zet ik een mooi doosje neer. Tevoren heb ik er een sok ingestopt. Wat zou er in zitten?  Kun je het horen? Hint: het is iets waar nog een tweede ding bij hoort. Iets met kleren. Kinderen komen vrij snel met dat het een sok is. We kijken in het doosje en ja hoor, een sok. Als we de sok uit het doosje halen is het leeg. Of toch niet?

“Juf, er zit nog lucht in”, roept de één. “Er zit het doosje in!" "Je kunt het niet zien maar mischien zit er nog iets verstopt”. Dat gaan we onderzoeken. Als je iets niet kunt zien, kan het er dan nog wel zijn?  De lucht kun je voelen; het kan koud zijn. De wind kun je horen. De jas van Harry Potter, die weet je. Maar niets?

Ik lees het verhaal voor van de mier en de eekhoorn van Toon Tellegen. Mier en eekhoorn lopen tot ze niet meer verder kunnen. Een muur verspert hen de weg. Ze kijken wat er achter de muur is…maar daar is niks.

De kinderen schrijven in hun schriftje vragen die bij hen opkomen tijdens het luisteren. De volgende vragen komen op het bord:

Hoe kan er niks zijn?

Hoe kan de grond op zijn?

Bestaat er zo’n muur (als in het verhaal)?

Was het donker?

We starten met de bovenste vraag: Hoe kan er niks zijn?

We filosoferen over: alles en niks. Wat betekent oneindig? We komen erop dat de aarde en het heelal rond zijn en nooit ophouden. Je kunt niet verder dan het heelal. Eigenlijk ben je altijd ergens.

 Tot slot tekenen de kinderen de muur en wat daar achter is. De klassieke Horror Vacuï, angst voor de leegte, spreekt uit menige tekening. En verwondering. 

"Filosofie....dat gaat helemaal nergens over juf!"

Deze les is gebaseerd op een idee van De Filosofiejuf.

Top